2012. október 4., csütörtök

Szendvicskenyér

A blog tartalomjegyzékét szerkesztve tegnap rájöttem, hogy házi kenyérről még nem írtam, és ezt természetesen azonnal pótolni akartam. :)) Az itthoni kenyérsütés a világ legegyszerűbb dolga, csupán a kelesztési idők miatt tűnik hosszúnak és bonyolultnak. Előző este elkészítettem a kovászt, aztán reggel indult a kenyérsütő projekt. Robotgéppel dagasztottam és sütőben, jénai tálban sütöttem meg a szendvicskenyér névre hallgató pékárut. :)

Szendvicskenyér


Hozzávalók a kovászhoz:
5 dkg élesztő
2 dl langyos víz
20 dkg finomliszt

A kenyérhez:
kovász
1,5 dl langyos víz
1,5 dkg élesztő
1,5 dl langyos tej
1 csapott evőkanál só
5 dkg vaj
2 kiskanál kristálycukor
20 + 40 dkg finomliszt

formáláshoz: finomliszt

a jénai kikenéséhez: 2 dkg vaj, 2 evőkanál finomliszt

A sütést megelőző este elkészítem a kovászt. Az élesztőt 2 dl langyos vízbe morzsolom, 10 perc alatt kissé felfuttatom, majd kb. 20 dkg liszttel galuska sűrűségű tésztát keverek belőle. Konyharuhával letakarom, és langyos helyen pihentetem egész éjszaka. De 1-2 óra elteltével be lehet tenni  a hűtőbe, ahol két hétig is eláll, így bármikor rendelkezésre áll az úgynevezett gyorskovász, ha sütni szeretnénk.
Másnap reggel a kovászt átteszem egy tálba, hagyom állni pár percig, hogy átvegye a konyha melegét. Ezután a langyos vizet ráöntöm, az élesztőt rámorzsolom, a cukrot rászórom, és hozzáadok 20 dkg finomlisztet. Robotgéppel simára keverem, galuska sűrűségű tésztát kell kapnom a végén. Letakarom, és meleg helyen 1 órán át kelesztem. 
Hozzáadom a langyos tejet, a sót, a puha vajat és a 40 dkg finomlisztet. Robotgéppel bedagasztom, ez kb. 10 percet vesz igénybe. Akkor dolgoztam jól, ha közepes keménységű, hólyagos tésztám van. Letakarva, 45 percen át meleg helyen kelesztem. 
Ezután lisztezett munkalapon finoman átgyúrom, 15-20 dekányit levágok belőle, hogy legközelebbi sütéshez is legyen majd öregtészta (kovász), és ezt hűtőbe teszem.
A kenyértésztát kivajazott-kilisztezett, magas falú, kb 5 literes jénaiba teszem, letakarom, meleg helyen 50 perc alatt a duplájára kelesztem.
Vizes ecsettel lekenem, ráteszem a jénai tetejét, és előmelegített gőzös sütőben, a középső rácson 230 fokon  kb. 35 percig sütöm. Ekkor a hőfokot leveszem 190 fokra, a jénai fedelét leemelem, és 15 percig így sütöm. 
Ha kész, vizes ecsettel lekenem a tetejét, és a jénaiból kivéve rácson - vagy két fakanál nyelén - hagyom kihűlni. 
Ez az alapreceptem, amin ezúttal annyit változtattam, hogy két kisebb (2-2 literes) jénaiban sütöttem ezt a tésztamennyiséget, így két kicsi, de nagyon finom kenyerem lett. :)
A hűtőben várakozó öregtésztából zsemle és vajas kifli készül hamarosan.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése